Gemeente Grave speelt met vuur

18 september 2015

Gemeente Grave speelt met vuur

Foto: openbaar / stockfoto zonder licentie

In november 2014 onthulde Burgemeester Roolvink dat de ladderwagen en de spuitwagen op termijn uit Grave zullen verdwijnen. Met uitzondering van de fractie Keerpunt 2010 had de gemeenteraad ingestemd met en korting van 5% op de brandweer in de veiligheidsregio Brabant Noord. Niet alleen werd hiermee nog verder bezuinigd op een korps dat toch al het minste geld krijgt van alle korpsen in Nederland, ook werd hiermee de toekomst van de brandweerpost in Grave onzeker.

Het zat er al aan te komen, maar nu is het definitief: zodra de ladderwagen in Grave, Uden of Den Bosch afgeschreven is, zullen de ladderwagen en de spuitwagen van de Graafse Brandweer vertrekken. Dat Grave, net zoals Den Bosch, in het dekkingsplan 2012 genoemd staat als één van de twee plaatsen waar een redvoertuig aanwezig moet zijn, staat haaks op het besluit van de veiligheidsregio om de voertuigen op termijn weg te halen. De aanwezigheid van een redvoertuig in Grave heeft twee belangrijke redenen, naast de korte, maar ook wettelijk verplichte, opkomstnormen is de ladderwagen van de Graafse brandweer ook in staat om zich door de kleine draaicirkel makkelijk door de Graafse straatjes te bewegen, iets wat de hoogwerker van de brandweer uit Cuijk bijvoorbeeld niet gemakkelijk kan.

Het besluit brengt met name de bewoners van de binnenstad en het Catharinahof in gevaar. De gemeenteraad noemt Catharinahof niet als potentieel gevaarlijke situatie door de nieuwe staat van het gebouw en de aanwezigheid van BHV’ers (bedrijfshulpverleners) maar de raad vergeet hier dat er in een gigantisch gebouw als Catharinahof ’s nachts bij lange na niet voldoende mensen aanwezig zijn om iedereen te evacueren. Daarnaast wordt er gesproken over de toegenomen brandveiligheid, een rookmelder zorgt inderdaad wel dat een brand eerder ontdekt wordt, maar dat maakt een pand van meer dan 300 jaar oud niet minder brandbaar! Het besluit wordt gepresenteerd alsof er geen alternatief is, maar dat is er wel, net zoals in het verleden kan de gemeente gewoon zelf de ladderwagen betalen. Brandveiligheid is een keuze!

De SP in Grave wil graag weten of de inwoners van de gemeente wel willen rekenen op een snelle aanwezigheid van de brandweer, daarom kunt u hier uw steun betuigen als u het met ons eens bent!